01.01.15 nouvel an

Les effluves de rhum dans ta voix me font tourner la tête. 

debo hair

‘t Zal nog maar net 2015 geklonken zijn en ik ben de tel al kwijt hoeveel mensen ik een gelukkig nieuwjaar gekust heb. 01/01/05. De dag dat een mens waarschijnlijk de meest bekende én onbekende in 1 dag de wangen afsmakt. De Fransen zijn er een natuurtalent in. Quatre! Quatre! Ah oui, bien sûr. Incroyable. Maar niet degene die je eigenlijk echt wou kussen. Met volle goesting. Op de mond. Daarvoor niet te veel gesmak, maar oprecht. Evidemment, non. Daar sta je dan met je Dior rouge no 999 gestifte lippen, jawel, nog altijd single door het leven gaand op een stevig nieuw paar leder Burberry botten. En maar blijven afsteken op een carrière excuus. Terwijl je daar ondertussen ook nog altijd op een oninteressant laag pitje staat te branden. En ja, ik had die schoenen nodig. Niet het doordrummend bla bla van mijn pa. Dat kon met gemak achterwege blijven. De UPS delivery man klaagt of zaagt niet. Hij wil enkel je handtekening, knikt, zwaait je gedag, draait zijn rug en snelt terug happy naar zijn UPS camionetteje. Enfin, ik wijk af. Zoals de Fransen het zo mooi kunnen zeggen “chérie, ne t’en fais pas, il faut foncer.” En “In het leven heb je ofwel geluk in de liefde ofwel in het spel” selon mijn mammie. Ik ben curieus. Dat is ook nog, ah oui, een onopgeklaard mysterie. Une affaire non résolue. Ze boffen met zo’n dochter, kleindochter en kleine zus. Bijna 22 en nog steeds even energieslopend en ongetwijfeld meer en meer bizar, modenieuwsgierig en koppiger met de jaren. Op een goede manier. Meer alcohol in dat bloed ook. Het is een aangeboren iets. Je ne sais quoi. Affaire classée.

debo red lips

Si vous êtes triste, si vous avez un chagrin d’amour, maquillez-vous, mettez vous du rouge à lèvres
et attaquez, les hommes détestent les pleureuses. (G.C. Chanel)

5. Alweer een nieuw cijfer op het einde van dat jaartal. Een 5. Gabrielle Coco Chanel zou fière zijn geweest. Eindelijk weer een 5 op het einde van een nieuw begin dat enfin op zijn beurt zal vervagen, on-als le parfum lui-même. No 5. Nonchalant. Hors du temps. Ça veut dire, de tous les temps. En zoals een single dat doet, ging deze pas slapen wanneer hij alle sterren aan de hemel heeft gezien. Het waren er 9 vanaf mijn balkon te tellen. Je m’excuse, Coco. Het mocht niet baten. Het was prachtig. Mijn glas was leeg. Mijn hoofd was licht. Mijn tepels stonden stijf. Het was dan ook koud buiten afgelopen nacht. Het zal je dochter, kleindochter of zus maar wezen. Ik zal geen goede voornemens shit verkondigen. Maar ga, en leef zoals het u passe en ten onpasse, want dit is een nieuw jaar dat voor u gegeven werd. Amen.

Chanel no 5

Leave a comment