Ne gâche pas ta vie

Als ik zo mijn kinderen bezig hoor en zie, breekt mijn hart een beetje. Ik kan het niet negeren. Ik kan het niet verstoppen. Ik kan hun geen ongelijk geven. Eén voor één heb ik ze graag gezien. Graag gezien op mijn eigenzinnig -ja, soms domme, meestal onverklaarbare en af en toe onterechte- manier. Wat verwacht een mens van een vader? Een vader die met de oude stempel is opgegroeid. Een stempel die over de jaren heen nooit is afgewassen. Ikzelf had er vooraf nooit bij stil gestaan. Men draait mee met de maatschappij. Een verwend kind zal nooit beseffen hoe verwend hij werkelijk is. Een ouwe vader die er is, maar er eigenlijk niet is, zal nooit beseffen dat hij er eigenlijk nooit geweest is. Nooit geweest is, voor de kinderen, voor zijn vrouw, voor zijn gezin, voor zichzelf. Hij draait mee. Hij doet wat hem opgedragen wordt maar denkt niet verder. Hij denkt alleen aan het verleden en aan hoe het beter kon. Beseft hij dan niet dat dit het leven is? Dat dit zijn leven is en dat hij het moet ‘op-leven’? Kan hij er wel van genieten? Van zijn kinderen, zijn vrouw, zijn gezin en zijn leven? Of moet hij dat ook telkens verteld worden? Opnieuw en opnieuw?

Chaplin

Ik zou mijzelf de schuld moeten geven maar ik doe het niet. Noem mij dan maar egoïstisch of egocentrisch. Maar als het op geld aankomt, dan ben ik er. Het werk roept altijd. Altijd roept het en ik roep terug. Steeds harder en harder. Ik besef niet dat het zo hard is, was. Een hand van een vader kan ruw zijn. Mijn moeder zei altijd dat een pets geen kwaad kon. Zo dacht ik er ook over. Hoe breng je je kinderen anders groot? Ze horen te leren wat kan en wat niet kan. Zo denk ik erover. Maar ik zie ze graag, mijn kinderen. Ik had ze graag nog wat langer gezien, nog wat langer met harde hand groot gebracht. Want een vader hoort hart te zijn, niet? Een pets kan geen kwaad, zei mijn moeder me. Dat hebben ze mij toch altijd verteld. Hard? Hart? Ik weet hoe ik het moet schrijven. Je vader is daar niet slim genoeg voor, dat weet je mijn kind.

Image

Geld, dat is met een ‘d’. Dat is zeker. Dat is mijn leven.

Leave a Reply

